Piše Moma Kovačević, kopredsednik Pokreta #1od5miliona
Veoma je lako stati i podržati odluku da se himna intonira na početku školske godine. Svi treba da znaju humnu svoje zemlje, napamet, zato što je himna deo identiteta jedne države.
Da li to ovu vlast čini patriotama? Ne bih rekao.
Intoniranje himne ne može sakriti stanje u kom se nalazi obrazovni sistem, činjenicu da deca uče neprimenjive stvari, da je obrazovni sistem adekvatan za sredinu 20. veka, ne i za 21. vek. Ne menja činjenicu da pevanjem te iste himne ne može da se pokrije obesmišljavanje obrazovanja, dok vlast postavlja neuke poslušnike sa kupljenim diplomama na najvažnija mesta u institucijama i državnim preduzećima i da su članovi vlade ukrali diplome drugih ljudi i pripisali ih sebi.
Dok su danas deca pevala himnu, u kom stanju su bile škole i kada su poslednji put renovirane? Dok pričamo o uslovima za učenje, modernom obrazovanju i korišćenju novih tehnologija, nije loše podsetiti se da širom Srbije postoje škole sa poljskim toaletima.
Nameće se pitanje – šta je urađeno da svi đaci koji su krenuli u školu imaju uslove da održavaju higijenu, pogotovo zato što se nalazimo u sred pandemije? Koliko je roditelja moralo da se zadužuje da bi svojoj deci obezbedilo knjige za ovu godinu?
U proseku, roditelji učenika mlađih razreda izdvajaju više od četvrtine, a roditelji učenika starijih razreda skoro polovinu minimalca samo za knjige.
U koliko škola se pevala himna? Svaka dvanaesta osnovna škola u Srbiji koja je radila pre 2 decenije danas stoji oronulo i prazno. Nema ko da peva himnu u njima, zato što se za poslednje dve decenije broj učenika u osnovnim školama smanjio za četvrtinu, sa preko 700 hiljada početkom 21. veka na jedva 500 hiljada danas. Oko 300 škola u Srbiji je za 20 godina zatvoreno, većinom su to škole u manjim mestima i selima.
Lepo je da deca u Beogradu dobiju tablete za učenje, a šta ćemo sa ostalom decom u Srbiji? Šta ćemo sa nepopravljivom štetom koju je napravila loša organizacija nastave tokom pandemije? Šta ćemo sa nastavnicima koji su pretrpani poslom zbog nedostatka kadrova?
Može i drugačije!
Možemo da se ugledamo na uspešne obrazovne sisteme poput švedskog, nemačkog i japanskog. Možemo da prilagodimo njihove uspešne prakse našim uslovima. Možemo sprovesti reforme koje će biti u skladu sa vremenom u kom živimo.
Nastavnici zaslužuju obuke kako bi išli u korak sa vremenom i izazovima 21. veka. Potrebno nam je mnogo više nastavnika kako ti ljudi ne bi padali na nos od posla tokom godine, za plate od kojih se jedva preživi.
To su ljudi koji određuju budućnost ove zemlje i treba da imaju uslove da rade svoj posao sa što manje stresa.
To za početak znači da se poveća broj odeljenja, kako bi se smanjio broj učenika po odeljenju i da u tim školama u kojima rade ne budu partijski postavljeni v.d. direktori, već ljudi iz kolektiva, koji imaju integritet i koje nastavnici poštuju.
Jednog dana će velika promena u obrazovanju prvog dana škole, biti reforma koja će zadovoljiti i potrebe dece i potrebe nastavnika, u celoj Srbiji – to je primer patriotskog čina jedne vlasti.
Do tada, moraćemo da se zadovoljimo himnom.
Želiš da pomogneš #1od5miliona? Doniraj.